DZIEŃ 2
monumentalne mury miejskie - must see Dubrovnika, 50 kun wejscie, na karcie ISIC udało się za 20, chociaż nie było informacji o zniżce studenckiej ;d
gdzieś czytałem,że najlepiej mury zwiedzać wczesnym rankiem. faktycznie - w poludnie jest nie do wytrzymania, słońce zwala z nog, podobnie jak widoki do wewnątrz miasta i na zewnątrz, co kilka metrów lepsza pozycja zdjęciowa, oh i ah !!
jeśli chodzi o starówkę to przewodnik Pascala wymienia kilkanaście "obowiązkowych" punktów wizyty, klasztory, kościółki itd. Wydaje mi się jednak,że Dubrovnik należy poczuć, a nie zwiedzać z przewodnikiem, zwłaszcza, że katedra Wniebowzięcia NMP ( fundowana przez Ryszarda Lwie Serce w podziękowaniu za ocalenie z krucjaty ) oraz kościół św. Błażeja nie zachwycają ( w środku są wręcz PUSTE ).
Główny deptak miasta ( niegdyś kanał ) zaczyna się bramą Pile ( dojezdzają tutaj autobusy z dworca ), dalej widać dużą studnię Onufrego. Z drugiej strony zamyka go Pałac Rektora i Pałac Sponza, dawne siedziby władz. W tym miejscu znajdują się też najważniejsze koscioły ( katedra i św. Błażeja, patrona miasta ), a także figura rycerza Orlanda, symbol wolności miasta. Łokieć pomnika służył dawniej za miarę długości.
Pierwotnie mieliśmy odwiedzić polecaną wystawę fotografii War Photo Limited ( 30 kun ), ale odpuscilismy. Pamiątkę wojny na władne oczy mozna zobaczyc w Bośni...
następnie udalismy sie na plażę za starówką ze świetnym widokiem na charakterystycznie wysunięty w morze polwysep i wyspę Lokrum, skały, kamienie, to nie moja wizja idealnej plaży... woda czysta, ale niespecjalnie ciepła. Niebieskim ludkom ogolnie sie podobało, przydało się schlodzić glowy po kilku godzinach na murach
na kolacje ( obiad ) sałatka z ośmiornicy w jednej z restauracji na pograniczu murów i portu. macek nie widziałem, ale dobra :)
dużą atrakcją są ponadto cumowane na wysokosci dworca ogromne promy firmy MSC ( Śródziemnomorska Kompania Statków ), my widzielismy prawdopodobnie "bliźniacze" MSC Musice i MSC Poesię :
- 13 pokładów
- 2500 pasażerów
- 987 członków załogi
- długość 294 m
- wysokość 32
- prędkość 43km/h
na banderach panamskich, zwodowany w 2006 roku