Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    kierunek Istambuł, wrzesień 2010    cały dzień w nudnej stolicy Bułgarii

cały dzień w nudnej stolicy Bułgarii

Bułgaria
Bułgaria, Sofia

czemu wrzuciłem aż 21 fotek z takiego nudnego miasta?
Sofia prowadzi w moim rankingu najmniej atrakcyjnych stolic Europy.
Tylko cerkiew Aleksandra Newskiego ratuje beznadziejną sytuację tego miasta.

Wylądowałem tutaj o 4 rano (zmiana czasu między Macedonią a Bułgarią). Udało mi się przed 6 zakupić bilet do Stambułu w Varanie, przewoźników jest sporo, ceny się wahają, ja miałem autobus o 22.00 do Turcji, zapłaciłem 40 lewów, tj. 80 PLN z niewielkim groszem.

Kolega Bułgar spotkany w Skopje, porównał Sofię do Warszawy. Może nasza stolica nie jest najpiękniejsza, ale przy Sofii jest jak Bundesliga w stosunku do polskiej ekstraklasy piłkarskiej. Wiem co pisze, bo jestem po zeszłotygodniowej wizycie w Warszawie.

Główne ulice, domy nieodnowione, mosty bez rzek (jakieś ścieki jak w Mediolanie), szaro, komunikacja miejska chyba z czasów Żiwkowa (przywódca komunistyczny, rządził od lat 60-tych aż do upadku systemu). Bułgaria jest w UE, ale należy do najbiedniejszych krajów, ponadto odebrano jej część funduszy pomocowych za defraudacje.

Sofia nie jest wizytówką kraju. Może bardziej reprezentacyjne i warte zobaczenia jest czarnomorskie wybrzeże z Warną, Nesebarem i Burgas? Nie wiem, nie byłem. Plovdiv jest podobno też całkiem całkiem. Monastyr w Rile także jest polecany w Bułgarii.

Jest takie miejsce w Sofii, gdzie na kilometrze kwadratowym znajdują się:

- sporej wielkości meczet
- katedra katolicka
- największa czynna synagoga w Europie
- kilka bardzo ciekawych prawosławnych cerkwi

Wszystko w sąsiedztwie byłego Domu Partii i socrealistycznej architektury.

Co ciekawego tam widziałem... hmmm....

Tak jak pisałem polecam cerkiew Aleksandra Newskiego, wzniesiona ku pamięci poległych w wojnie o niepodległość Bułgarii, tj. wojnie rosyjsko-tureckiej 1878 roku. Jest w mieście kilka monumentów upamiętniających to wydarzenie, w tym pomnik cara.
Ten sam car ma też pomnik w Helsinkach, nie ma natomiast w Petersburgu. W Polsce też miał swój pomnik Aleksander II, w Częstochowie, pod klasztorem na Jasnej Górze, został zniszczony przez Niemców w 1917 roku.

"Gotowy pomnik został odsłonięty 18 kwietnia 1889, w rocznicę urodzin Aleksandra II. Posąg miał nadnaturalne rozmiary – figura władcy mierzyła 3,5 m wysokości. Car został na nim ukazany w płaszczu generalskim i w mundurze. Lewą ręką podtrzymywał swój płaszcz, zaś prawą wskazywał na wyrzeźbiony jako element postumentu arkusz z datą uwłaszczenia chłopów – 19 lutego 1864. Nad arkuszem wyrzeźbiono koronę carską, jabłko i szablę. Cokół z szarego i czerwonego granitu, w którym wykuto herby guberni Królestwa Polskiego, wznosił się na wysokość 5,3 m. Na jego przedniej ścianie znajdowało się godło rosyjskie". (wiki)

Na przeciwko cerkwi św. Niedzieli w dziedzińcu budynku Sheratona znajduje się tzw. rotunda, kościół z IV w. Jeden z najstarszych chrześcijańskich na świecie.

Podobno mają niezłe Muzeum Archeologiczne, nie wiem, nie byłem. W Stambule jest lepsze, jestem o tym przekonany :)
Sofia znajduje się pod masywem Witoszy, miejscem weekendowych wypadów mieszkańców. Może tam jest fajniej niż w mieście.

Jest też Pałac Kultury, w Warszawie jest fajniejszy jednak. W sąsiedztwie pomnik państwa Bułgarskiego (zdaje się że 1300 lecia). Tak brzydki, że aż zakryli go banerem reklamowym. Nie rozumiem, remont to raczej nie był...

Dobrze, że mają MacDonaldsy, mogłem sobie odpocząć i poczytać, bo zwiedzać nie było co. Nuda :d

mirka66 - 2011-04-03 17:41
A mnie sie Sofia podobala.

cavalcanti
cavalcanti - 2011-04-03 19:20
Nie rozumiem i nie podzielam tej opinii :)

mirka66 - 2011-04-05 18:19
Nie mowie o calym miescie.Sa jednak miejsca piekne i godne uwagi,np.teatr Ivana Vazova,kosciol Hagia Sophia,sobor Sw.Aleksandra Newskiego,rotunda Sw.Jerzego,laznie tureckie,synagoga.Pozdrawiam :)))

cavalcanti
cavalcanti - 2011-04-05 20:35
Newski zdecydowanie tak, najwyższa kategoria - niesamowite wnętrze. Ciekawych miejsc jest bardzo mało i nikną przy nieodnowionym dziedzictwie komunizmu. Podtrzymuję opinię, że to najmniej godna polecenia stolica w której byłem.

mikasz
mikasz - 2011-04-05 21:26
Rilski Monastyr naprawdę warto zobaczyć, natomiast wybrzeże jest ciekawe tylko na samej górze (Kaliakra) i na samym dole poniżej Carewa.

ala
ala - 2017-05-19 15:57
Szkoda, że nie trafiłeś na nabożeństwo w cerkwi Aleksandra Newskiego. Coś wspaniałego! Ca za głosy! Nie widziałeś ruin amfiteatru przy stacji metra Serdika. Polecam spacer po Żenskim pazarze. Ulicę otwiera całkiem ciekawa rzeźba przypominająca dłonie, albo skrzydła, poświęcona ludziom którzy oddali życie za Bułgarię. Na bazarze wspaniałe owoce, ceramika, pamiątki, owoce kandyzowane i różne rodzaje orzechów, kawy, serów, odzież, obuwie. Co do reszty - obok pięknych domów rozlatujące się rudery.

Max
Max - 2019-04-04 09:28
miejsc do odwiedzenia w Sofii jest znacznie więcej ale jeśli się nie przygotowałeś do zwiedzania no to było nudno ;-) zerknij sobie na listę miejsc na https://freesofiatour.com
Zapewne te wycieczki nie działały w 2010 roku ale miejsca z list obu wycieczek już były w Sofii ;-)