Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    Grecja u progu wiosny: Ateny + Meteory, luty 2012    szybki transfer na Syntagmę i kilka godzin rekonesansu na mieście

szybki transfer na Syntagmę i kilka godzin rekonesansu na mieście

Grecja
Grecja, Ateny

Połączenia lotnisko-centrum dwie opcje: autobus X95 (stawka normalna 5euro, ulgowa 2,5 euro), metro (8euro normalny, 4euro ulgowy).
Autobusem na plac Konstytucji (Syntagma) dojechałem w ok. 50 minut, zdążyłem na zmianę warty pod parlamentem (były pałac królewski) na godzinę 16stą. Wracałem szybciej, ok. 40minut poza szczytem. Słynna zmiana warty przy grobie nieznanego żołnierza, jak dla mnie przereklamowana. Interesujące stroje z epoki wojny o niepodległość przeciwko Turcji w latach 20-tych XIX wieku.

Plac Syntagma to miejsce wszelkich protestów, ostatnio w Grecji dosyć częstych. Policja na bocznej ulicy przygotowana (policyjne wozy szczelnie zapakowane, pały i tarcze w gotowości), barykady pod parlamentem. W Grecji/Atenach jest niespokojnie co najmniej od grudnia 2008 roku, kiedy to w dzielnicy uniwersyteckiej policja zastrzeliła 15letniego chłopaka podczas sprzeczki sił porządkowych z grupą młodych ludzi powiązanych ze skrajną lewicą. Protesty i starcia (także w Salonikach) trwały do stycznia.

Protesty i strajki na tle kryzysu gospodarczo-finansowego, sprzeciwu wobec polityki cięć, klasy politycznej oraz narzucania woli UE i Niemiec trwają nieprzerwanie od połowy 2010 roku. Grecja jest na skraju bankructwa, dług publiczny oscyluje ok. 160% PKB, jego redukcja będzie możliwa dzięki pomocy tzw. trójki: Komisja Europejska, Międzynarodowego Funduszu Walutowego oraz Europejskiego Banku Centralnego.
PKB spadał w Grecji regularnie ( -4,4% w 2010 roku, -6% w 2011 roku - najgorszy wynik na świecie !!!). Bezrobocie wzrosło z 12% (2010) do 17% (2011), ale nadal widoczny jest przerost zatrudnienia w sektorze publicznym.

Jeden z największych protestów miał miejsce w weekend 9-10lutego 2012 roku, protestowało ok. 300 tys. osób, zdewastowano kilka sklepów i banków, aresztowano ok. 70 osób, rany odniosło ponad sto osób.

ZWIEDZANIE:

1) SYNTAGMA
2) deptak sklepowy ERMOU z dwoma ciekawymi monasterami bizantyjskimi, Kapnikarea oraz niewielka świątynia obok XIXwiecznej prawosławnej katedry, siedziby greckiego kościoła
3) ruchliwy plac MONASTIRAKI, u wrót starożytnego centrum, z widokiem na Akropol, wokół wiele sklepów z pamiątkami i rękodziełem (dzielnica PLAKA)
4) ulicą Athinas (bardzo zatłoczona, znajdują się na niej m.in. targ rybny oraz ratusz miejski), przez PLAC OMONIA na nocleg przy ulicy Arystotelesa

NOCLEG: Athens House Hostel (8euro za noc w dormie, ceny w sezonie do 12euro, najtańszy w mieście, nie jest to Sheraton, ale jest kuchnia, łóżko, prysznic, toaleta i centrum, 700m na dworzec kolejowy, 300m do Muzeum Archeologicznego, ok. 1km do Monastiraki)