Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    PASS: Amsterdam, Bruksela, Paryż, Madryt, Toledo, Barcelona, Genewa... wrzesień 2008    stolica UE, Atomium, Grand Place i reszta...

stolica UE, Atomium, Grand Place i reszta...

Belgia
Belgia, bruksela

zupelnie inny klimat, wszyscy w garniturkach, spokojnie, koscioly za darmo, bylismy w centrum komiksu, dzielnicy europejskiej, bez problemu zabukowalismy do paryza
wbrew niektorym opiniom uwazamy, ze Bruksela nie odbiega pod wzgledem atrakcyjnosci od Amsterdamu i zdecydowanie warto ja odwiedzic

po podróży : Bruksele zwiedzaliśmy od 14stej do 1 w nocy, centrum okazało się większe niż na dostępnych mi wcześniej mapkach, dzielnica europejska nieco oddalona od starówki, do obowiązkowego punktu kazdego zwiedzania, czyli Atomium, obowiazkowo nalezy dojechac metrem

1) okolice dworca Norte - tej skali nowoczesna architektura ( mały manhattan ) wystepuje w europie chyba jedynie w podparyskim la defense ( kategoria "must see" ), z dworca z duzą częstotliwością kursują busy eurolinesu ( belgijska firma ) do paryża, ceny od 10euro, pierwszy już o 6stej rano, 4h jazdy,do amsterdamu w podobnej cenie i czasie przejazdu, nieco rzadziej
idąc w strone centrum z dworca polnocnego warto zajrzec do ogrodu botanicznego polozonego jakby we wnęce między główną wylotówką na wschód ( na jej koncu widoczny jest z daleka kosciol Sacre-Coure, jedna z największych naw na świecie ) i wysokimi przeszklonymi budynkami wtc i innymi malego manhattanu, patrząc z wylotówki świetny widok na ogrod i wyrastające jakby z niego wysokie budynki
2) Belgia słynie z komiksu, Lucky Luck, Smurfy, Tintin i reszta są Belgami, idąc od dworca nord w kierunku widocznej juz katedry polecam zajść do secesyjnego narodowego centrum komiksu ( budynek zaprojektowany przez slynnego architekta belgijskiego Hortę ), jest tam muzeum, ale sama wizyta w sklepiku oraz na holu ( figurka m.in. smurfusia i rakiety Tintina ) mogą dać pojęcie czym jest komiks dla belgów
3) katedra św. Michała, gotyk brabandzki, ale na tle klejnotów francuskiego gotyku jak uboga krewna mimo wszystko, warto jednak wejść ( free ) we wnętrzu figury 12 apostołów jak na lateranie w rzymie, stąd już prosta droga do słynnego Grand Place
4) Grand Place - brakuje tu ławek, puby jakies skromne i ubogie, troche zbyt mały, ciezko o dobre zdjęcie z całym ratuszem ( nawet na pocztowkach jest uciety ), ale to niewątpliwie wizytowka Brukseli i takiej architektury nie ma np. w Amsterdamie, wszystkie kamieniczki odnowione, pozłacane, piekne zdobienia, co dwa lata ( 2008,2010.... ) słynny dywan kwiatowy, w ratuszu informacja turystyczna,mozna otrzymać mapkę
5) kierunkowskazy z placu kierują na manneken pis, kolejny symbol i wizytowka stolicy Belgii, malutki chłopczyk siusiający, tego dnia w dzien jakis browar sponsorował jego ubranko i rozdawał piwo, w nocy goły, troche zbyt mala ta figurka jak na symbol, ale turystow tutaj ciagle pełnoo
5) Petit Sablon, ładny park, wymieniany w brukselskim TOP10, chyba słusznie :)
6) plac królewski ( ładny widok w dół w kierunku Grand Plac i katedry, ogolnie troche gorzyste to miasto, siedziba krolewska na wzniesieniu ponad ratuszem i katedrą ), pałac królewski ( siedziba oficjalna krolewska ) wypada troche słaboo, lepiej prezentuje się chyba polozona w poblizu Atomium faktyczna siedziba wladcow ( widzialem jedynie z okna autokaru ), idąc w strone pałacu od strony petit sablon za plecami zostawiamy monumentalny Pałac Sprawiedliwosci nieco przypominajacy paryski Partenon
7) Atomium nawet nocą robi wrazenie, metro 1,7 euro, stacja Heysel, "must see", podswietlone, ogromne, ten kolejny z symbol miasta jest wdziecznym obiektem fotografii
8) na koniec dzielnica europejskaa, metro Schumann, w nocy troche slabiej wypadła, ale budynki KE, RE i parlamentu ogromne

Bruksela jest troche nierowna, obok turystycznych perełek występuje sporo zwyklej zabudowy ( np. budynki giełdy i opery poniżej poziomu ), ale wkoncu nie jest to Paryż, AAmsterdam niby równy, ale to jednak nie to co mi się podoba, Grand Place, Atomium - obiekty "must see", spokojne miasto, duzo ludzi w garniturkach się kręci, wydaje się,że bezpiecznie, generalnie