Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    Kaszëbë - Sybir, sierpień-wrzesień 2013    start rajdu "The Bamako Summer 2013"

start rajdu "The Bamako Summer 2013"

Węgry
Węgry, Nyíregyháza

Uroczysty start z mediami, sympatykami, marszałkiem województwa pomorskiego oraz kaszubskim diabłem Srelem z Kartuz mieliśmy w środę 21 sierpnia. Nocą przejechaliśmy przez Polskę, rano w czwartek 22 sierpnia byliśmy w Zakopanem. Na Słowacji odwiedziliśmy Spišské Podhradie i Koszyce (europejska stolica kultury 2013). Po pokonaniu ok. 1000 kilometrów (kilka godzin straciliśmy na wymianę chłodnicy) po zmroku dotarliśmy do węgierskiego miasta Nyíregyháza, gdzie w piątek 23 sierpnia o godzinie 9.00 wystartowała pierwsza letnia edycja rajdu "The Bamako Summer". W kategorii rajdowej (wartość samochodu poniżej 700euro) wystartowało kilka załóg węgierskich i Skoda Felicia w kaszubskich barwach (Kaszëbë Team).

Rajd: 23-31.08.2013
9 etapów, pięć krajów, dwa kontynenty, ok. 5500 km
meta: Taszkient (Uzbekistan)

Zaczęło się od pomysłu wzięcia udziału w rajdzie... Taszkient jest oddalony od Gdańska o ok. 6-7 tys. km (w zależności od ilości dodatkowych odcinków turystycznych). Zamierzaliśmy wracać przez Kazachstan, Ural i Moskwę. Łącznie 15 tys. kilometrów.

Kilka miesięcy przed planowaną podróżą trafiliśmy na spisane przez Eugeniusza Pryczkowskiego Wspomnienia kaszubskich Sybiraków... Przymusowe przesiedlenia ponad 15 tys. polskich mieszkańców Pomorza, w tym kilku tysięcy Kaszubów, do łagrów na terenie Związku Sowieckiego są mało znanym elementem wojennej historii regionu. Aresztowania trwały od stycznia do kwietnia 1945 roku. W wyniku deportacji śmierć poniosło co najmniej 2,5 tys. osób. Najwięcej mieszkańców Kaszub przetrzymywano w obozach wokół Czelabińska na Uralu. Pracowali oni m.in. przy wyrębie lasów, w kopalniach węgla i azbestu, kamieniołomach oraz przy załadunku pociągów. Rozmieszczenie łagrów, do których trafiali Pomorzanie, pokrywało się z trasą naszej wyprawy. Przekaz podróżniczo-historyczny uznaliśmy za bardzo dobry sposób na realizację celu, który sobie postawiliśmy:

Przypomnienie i upamiętnienie losów pomorskich zesłańców na tle sowieckiej polityki eksterminacji i deportacji prowadzonej podczas II wojny światowej.

więcej informacji: www.facebook.com/kaszebeteam

Zapraszamy na spotkanie podróżniczo-historyczne "Kaszëbë - Sybir 2013" w Warszawie, w niedzielę dnia 1 grudnia o godz. 17.00, kawiarenka podróżnicza Południk Zero