Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    słoneczne kraje byłej Jugoslawii... sierpień 2009    troche biedniej, początek fiordu kotorskiego, polecam widok z Kani-kuli

troche biedniej, początek fiordu kotorskiego, polecam widok z Kani-kuli

Czarnogóra
Czarnogóra, Herceg-Novi

9.30 wyjazd z Dubrownika, dystans niewielki, na granicy największe problemy ( wliczając późniejsze przejścia ) i lekki poślizg. HN to trzecia, po Kotorze i Budvie, najchętniej odwiedzana przez turystów czarnogórska miejscowość nadmorska. Faktycznym celem kilkugodzinnej wizyty był zakup biletów do Mostaru na dzień 17.08, moja ulubiona firma eurolines, brak znizek studenckich i jeszcze doplata za bagaż, sam bilet HN- Mostar 15 euro ( plus euro za wystawienie w kasie biletowej ).

wjezdzajac do miasta widac sporą róznicę w porównaniu z Chorwacją, dworzec dramatycznie biedny, nie znamienujący popularnego kulortu, jak na jakiejś pipidówie, przechowalnia bagazu ( garderoba ) - 1 euro, ludzie kręcący się wokół dworca jacyś tacy bardziej przybici słońcem i piciem niż w Czarnogórze.

Kiedy szukając pewnej dużej ulicy zwróciłem uwagę pokazującej mi drogę kobiecie, że na tabliczce widnieje inna nazwa i nie ma kontynuacji ulicy, wzruszyla ramionami i stwierdziła :
IT'S MONTENEGRO.

Szybko doszliśmy do głównych placów miejskich, w tym placu Herceg Stefana z cerkwią św. Michała Archanioła i fontanną z wodą pitną ( koniecznie potrzebna ). Zabudowa niespecjalna, zabytki przemieszane biedniejszą architekturą, troche cyrylicy. Ogólnie wizyta i wrazenie nieciekawe, gdyby nie widoki z twierdzy Kani-kula ( 1euro ).

W HN rozpoczyna się Boka Kotorska śródziemnomorski fiord, jak na dłoni widać wejście na Adriatyk i początek wcięcia w ląd. Sama twierdza nieco zaniedbana, ogolnie turystów mało, zapewne więcej osób kręci się wokół promenady nad morzem. Nie udalismy sie tam, ponieważ miasto położone jest na kilku poziomach
I - dworzec, magistrala
II- starówka
III-wybrzeże
W HN znajduje się też barokowy monastyr Savina ( 1,5km od centrum ), na którego obejrzenie nie starczyło czasu
Z HN przez długi okres związny był jugosławiański noblista AD 1961 Ivo Andrić, ktorego ksiązki można kupić na bazarze.

Ogolnie miasto raczej nieciekawe, spodziewałem się większego szału. Zapamietam przede wszystkim rzucająca sie w oczy roznica w standardzie zycia miedzy HN a Chorwacją

busy do Kotoru 3 euro ( zatrzymał się w Dobrocie, 3km z bagażem do przodu !!! )