Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    kierunek Istambuł, wrzesień 2010    kompleks Meczetu Sulejmana, Wielki Bazar, Hagia Sophia, cysterny bazyliki

kompleks Meczetu Sulejmana, Wielki Bazar, Hagia Sophia, cysterny bazyliki

Turcja
Turcja, İstanbul

kompleks Meczetu Sulejmana (XVI w.) - to piękna pamiątka apogeum potęgi osmańskiej Turcji, dzieło słynnego architekta Sinana. Kopuła- 50m, najwyższy minaret 74m. Większy (ale chyba nie wyższy) jest tylko Błękitny Meczet (XVII w.). W 2010 r. był w remoncie, pięknie odnowione wnętrze podziwiałem dopiero w lutym 2011 r. Obecnie w remoncie są cmentarze i mauzolea, które odwiedziłem w 2010 roku. Pochowany jest tutaj m.in. sułtan Sulejman Wspaniały i jego żona Roksolana.

Ciekawa postać, "prawdopodobnie była córką ruskiego kapłana prawosławnego z Rohatyna leżącego w Polskiej Rusi Czerwonej (dzisiaj Ukraina); według niektórych źródeł mogła pierwotnie nazywać się Anastazja Lisowska (ukr. Анастасія Гаврилівна Лісовська). W młodym wieku trafiła do niewoli tureckiej, doprowadziła szybko do odsunięcia pierwszej żony władcy. Swój silny wpływ na Sulejmana wykorzystała do zapewnienia następstwa tronu jednemu ze swoich synów. Roksolana była adresatką listów i poezji miłosnej Sulejmana. Miała prawdopodobnie wpływ na politykę zagraniczną Turcji; zachowały się jej dwa listy do króla Polski Zygmunta Augusta, w których wyrażała współczucie po śmierci Zygmunta Starego. Istnieje teoria, że dość łagodna polityka Sulejmana wobec Polski wynikała z wpływu Roksolany, czującej silne związki z rodzinną ziemią. Sułtanka była znana z licznych fundacji budowli religijnych (jako pierwsza kobieta w Turcji), głównie meczetów i szkół koranicznych (m.in. w Stambule, Mekce, Medynie, Adrianopolu). [wiki]

Wielki Bazar - dla mnie bez rewelacji, autokary ze zorganizowanymi wycieczkami zwiedzają w Stambule 3-4 rzeczy w ciągu kilku godzin, Hagia Sophia, Błękitny Meczet, Topkapi i Bazar. Ceny turystyczne, zatłoczony, zero handlowania. Jest duży (największy kryty na świecie), to fakt.

Warto się "zagubić" między uliczkami stambulskimi, m.in. Eminonu i Nowym Meczetem a znajdującym się na wzgórzu Meczecie Sulejmana i w drugą stronę, od Sulejmana do Wielkiego Bazaru.

Następnie skierowałem się w kierunku Błękitnego Meczetu, obok znajduje się hipodrom, serce starożytnego Konstantynopola, miejsce cyrku, obecnie nie robi wrażenia, ginie przy meczecie i Hagii Sophii, jest tam kolumna egipska Totmesa III (XV w. p.n.e.) oraz Kolumna Wężowa (tr Yılanlı Sültun) kolumna na Hipodromie w Stambule, odlana w 479 p.n.e. i przywieziona przez Konstantyna Wielkiego ze Świątyni Apolla w Delfach w 324 n.e. (wiki).

Hagia Sophia, 20lirów wstęp, raczej drogo, ale robi wrażenie, można wejść także na piętro, spojrzeć z góry, są mozaiki chrześcijańskie i ślady "meczetowej" przeszłości świątyni. Ogólnie o Hagii:
rozpoczęcie budowy 325 lub 360 r.
zniszczony 404,
odbudowany 415,
zniszczony 532,
odbudowany 532-537,
przebudowa 1453

Na przeciwko wejścia do Hagii Sophii znajduje się wejście do cystern bazyliki (10lirów), byłem trochę rozczarowany, ale może spodziewałem się zbyt wielkiego .