Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    Kaszëbë - Sybir, sierpień-wrzesień 2013    etap VIII: perły Jedwabnego Szlaku

etap VIII: perły Jedwabnego Szlaku

Uzbekistan
Uzbekistan, Chiwa

Po trzech nocach spędzonych kolejno w Skodzie (raz w dwie osoby, raz w cztery osoby) i namiocie, z ulgą dotarliśmy do Chiwy. Nocne poszukiwania checkpointa zakończyło się zgubieniem samochodu w labiryncie uliczek starego miasta oraz przespaniem porannej pobudki. W konsekwencji piękną Chiwę opuściliśmy stosunkowo późno, do Buchary dotarliśmy po zmroku, do Samarkandy natomiast nie udało nam się tego dnia dotrzeć. Był to jedyny przypadek podczas rajdu, kiedy poddaliśmy się i stanęliśmy "w polu", gdzieś między Bucharą a Samarkandą. Skutkowało to znaczną ilością punktów karnych (ostateczne wyniki pokazały, że mieliśmy ich najwięcej spośród ekip rajdowych) - za brak stawienia się na checkpoincie w Samarkandzie w dniu 30 sierpnia i za brak obowiązkowego postoju 5godzinnego każdej nocy. Jeśli dobrze pamiętam to ruszyliśmy szybciej, niż po 5 godzinach.

Chiwa - to było pierwsze podczas tej wyprawy miasto, które nas oczarowało i rzuciło na kolana. Później do naszego prywatnego TOP3 dojdą Astana i Kazań. Chiwa to najmniej znane uzbeckie miasto położone na Jedwabnym Szlaku. Najbardziej rozpoznawalna Samarkanda to jeden kompleks zabytkowy Registan w sercu dużego miasta, nocną Bucharę trudno nam ocenić, ale wydawała się mocno turystyczna. Chiwa - zobaczcie sami w galerii zdjęć. Jednolita architektura, zamknięty murami kompleks starego miasto - rewelacja.

Chiwa położona jest ok. 30 kilometrów od Urgenczu, rodzinnego miasta piosenkarki Anny Geman. Lotnisko w Urgenczu często stanowi dla turystów bramę do Karakałpacji. Do stołecznego Taszkientu jest ok. 1000 km, stąd odcinek ten można pokonać drogą powietrzną. Z lotniska do Chiwy można dotrzeć nowoczesnym trolejbusem. Szczęśliwie trafiliśmy na promocje nowych pojazdów wyprodukowanych przez Skodę. Braliśmy udział w filmiku reklamowym oraz udzieliliśmy wywiadów po angielsku i rosyjsku. Niesamowite rzeczy działy się w tym Uzbekistanie :)

O Chiwie możecie poczytać z notatkach skopiowanych z wikipedii:

Chiwa (uzb. Xiva) – miasto nad rzeką Amu-Darią w wilajecie chorezmijskim Uzbekistanu w Azji Środkowej, 41 tys. mieszkańców (1991).
Chiwa była jednym z głównych ośrodków handlowych w VI-VII w. w regionie Azji Środkowej. W XVI w. miasto zostało stolicą Chanatu Chiwańskiego, a od 1873 znajdowało się pod władzą Rosji. Stare miasto Chiwy znane jest pod nazwą Iczan Kala, dla odróżnienia od Diszan Kala, nowego miasta powstałego w XX wieku wokół murów wewnętrznej części Chiwy. Do najważniejszych zabytków miasta należą: XVII-wieczne mury obronne, cytadela Kunja Ark (XVII-XIX w.), mauzoleum Pahlawona Mahmuda, meczet Dżuma (XVIII w.), medresy z minaretami: Allakuli-chan, Amin-chan, pałac chana Tasz Chauli (1830-1838).

Iczan Kala (uzb. Ichаn Qаlʼа) – ufortyfikowane wewnętrzne miasto w Chiwie w Uzbekistanie. W 1990 roku zespół architektoniczny został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Na terenie starego miasto znajduje się ponad 50 zabytków historycznych oraz około 250 domów pochodzących głównie z XVIII i XIX wieku.Rozkwit miasta, położonego na szlaku karawan biegnącym przez pustynię Kara-kum, był skutkiem rozwoju handlu niewolnikami. Rozpoczął się w XVI wieku, gdy dynastia Szejbanidów podbiła miasto, pokonując wojska Timura, i założyła niezależny Chanat Chiwy. Szejbanidzi i ich następcy gromadzili bogactwa dzięki strategicznemu położeniu Chiwy w rogu "złotego trójkąta" Azji Środkowej, w miejscu rozgałęzienia odnóg jedwabnego szlaku prowadzących do brzegów Wołgi i Morza Kaspijskiego. Chanat, mimo strategicznego położenia, trwał w izolacji i zacofaniu cywilizacyjnym. Rządzący chcieli za wszelką cenę utrzymać niezależność od chana pobliskiej Buchary. W 1873 roku Chiwa przeszła pod władzę Rosji, ostatecznie tracąc swą niezależność.Iczan Kala otacza ceglany XVII-wieczny mur o wysokości 10 m i długości 800 m wybudowany na miejscu starszych fortyfikacji miejskich, wzniesionych w X wieku. Większość zabytkowych budowli pochodzi z czasów chanatu Ałła-Kuli z pierwszej połowy XIX wieku. Jednolitość architektury sprawia, że jest to najlepiej zachowane w Azji Środkowej miasto o charakterze feudalnym.