Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    Kaszëbë - Sybir, sierpień-wrzesień 2013    najpiękniejsze rosyjskie miasto

najpiękniejsze rosyjskie miasto

Rosja
Rosja, Kazan

Tani turystyczny hotel kilka minut od kremla znaleźliśmy po 5minutach poszukiwań noclegu (1800 rubli/trójka). Mieliśmy cały dzień na Kazań, który się okazał największym odkryciem wyprawy.

Stolica Tatarstanu jest "piękna jak cukrierek" i zupełnie nie "post-sowiecka" w każdym wymiarze. Przejechaliśmy miasto od przedmieść do centrum, przeszliśmy i przejechaliśmy centrum w kilku kierunkach. Gdzieś tam znajdować się miał 15-metrowy pomnik Lenina, którego nie odnaleźliśmy. Nie zaburza on bowiem w żaden sposób architektury miasta. Miasta, które nie ma takiego PR-u jak Petersburg, z pewnością warte jest odwiedzenia. Dla mnie - najpiękniejsze rosyjskie miasto. Pisze to po odwiedzeniu miasta nad Newą i Moskwy, rozczarowany obiema stolicami imperium.

Po letniej uniwersjadzie 2013 odnowiono pewne elementy, miasto jest "turystycznie przygotowane", łącznie z metrem objaśnionym po angielsku. Kreml - piękny, nowy meczet (do niedawna największy w Europie), siedziba prezydenta Tatarstanu, widoki na Wołgę i Kazankę, sobór Zwiastowania z najsłynniejszą rosyjską ikoną Madonną Kazańską (przekazaną kilka lat temu prawosławnej cerkwi przez Jana Pawła II)

Po zwiedzaniu kremla mięso po tatarsku na obiad i dalsze zwiedzanie, obiekty uniwersyteckie (trzeci najstarszy uniwersytet, założony w 1804 roku, studiował na nim m.in. Tołstoj), piękny deptak, fontanny nad sztucznym jeziorkiem, pokaz wody i dźwięku. W tym miejscu przystanęłiśmy na koktajl w kawiarence. Spojrzeliśmy na siebie i zgodziliśmy się, że Kazań nas zaczarował.

Miasto na styku kultur, niedoceniane i mało znane (zorganizowana turystyka europejska skupia się najczęściej na Petesrburgu i Moskwie; w telewizji słychać hasła typu Rubin Kazań w Lidze Mistrzów, Uniwersjada, katastrofa lotnicza i śmierć ponad 40osób). Staramy się na każdej prezentacji i w każdy inny możliwy sposób opowiadać o tym mieście, najpiękniejszym w Rosji.

Krótka historia miasta ściągnięta z wikipedii: Kazań został założony w drugiej połowie XI wieku przez Bułgarów wołżańsko-kamskich. Następnie w Złotej Ordzie. Po jej rozpadzie - w latach 1438–1552 - był stolicą Chanatu Kazańskiego i ważnym ośrodkiem handlowym Powołża (na szlaku Europa-Azja). W 1478 zdobyty przez wojska moskiewskie. W 1552, Chanat Kazański został podbity i zlikwidowany przez Iwana IV Groźnego, a Kazań przyłączony do Rosji.Od 1708 stolica guberni, ośrodek budowy statków, rozwinięte sukiennictwo (pierwsza manufaktura w 1714). Po założeniu uniwersytetu wielonarodowy ośrodek studencki (rozruchy na uczelni w 1861 i 1867) oraz ruchu rewolucyjno-demokratycznego (np. kazański spisek Ziemli i Woli w 1863). W latach 1854 - 1860 rektorem uniwersytetu był twórca mongolistyki w Rosji, Polak Józef Kowalewski.