Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    Kaszëbë - Sybir, sierpień-wrzesień 2013    historyczna stolica Rusi położona na tzw. Złotym Pierścieniu

historyczna stolica Rusi położona na tzw. Złotym Pierścieniu

Rosja
Rosja, Włodzimierz

www.facebook.com/kaszebeteam

Nie było podczas tej wyprawy dnia spędzonego w samochodzie, "straconego" dla zwiedzania. Wstaliśmy rano. Kazań położony jest 800km od Rosji. Mieliśmy cały dzień na pokonanie tego odcinka. Droga bardzo dobra, ale wiadomo - Skoda nie może jechać ze średnią prędkością 100km na godzinę. Potrzebujemy przerw na tankowanie (cena LPG w Rosji zaczynała się od 1zł20gr/litr w obwodzie kurgańskim do 1zł57gr/litr pod Moskwą na stacji Gazpromu, benzyna 95tka ok. 3zł30gr/litr), rozprostowanie się i obowiązkowy stop na zwiedzanie.

Mieliśmy do wyboru duże miasto Niżny Nowogród (wcześniej Gorki) i Włodzimierz. Wybraliśmy mniejsze miasto, położone ok. 200km od stolicy. Nie jest to pięne miasto jako całość, duże zniszczenia spowodowali tu komuniści, niszcząc wiele budowli - cekrwii i klasztorów. Trafiają tu jednak wycieczki odwiedzające tzw. Złoty Pierścień Rosji, tj. szlak turystyczny łączący średniowieczne miasta Rusi położone wokół Moskwy (ok. 10 historycznych miast).

Musiałbym chyba zobaczyć kilka miast Złotego Pierścienia aby wyrobić sobie opinię o jego atrakcyjności. Warto było się zatrzymać we Włodzimierzu, bardzo ładny jest teren za zamkniętym tego dnia (wielka szkoda) sobotem Zaśnięcia Matki Bożej, najważniejszą świątynią w mieście. Wrażenie robią także Złote Wrota z XII wieku.

Jeśli chodzi o sztukę prawosławną, to "odbiliśmy" sobie straty spowodowane zamkniętym soborem podczas zwiedzania soborów na Kremlu moskiewskim. Do Moskwy wjechaliśmy bezproblemowo (nawet jadąc 8pasowym bulwarem smoleńskim) o przyzwoitej godzinie.

Trochę historii z wikipedii:

Włodzimierz (ros. Влади́мир, Władimir) nad Klaźmą to obwodowe miasto liczące ok. 350 tys. mieszkańców.

W 1157 roku miasto stało się stolicą największego z północnych księstw Rusi – księstwa włodzimiersko-suzdalskiego kosztem starej stolicy Suzdalu. Pomimo zniszczeń spowodowanych najazdem Mongołów i zdobyciem grodu 7 II 1238 miasto dalej zyskiwało na znaczeniu, a po osiedleniu się tu w 1299 Maksyma, metropolity kijowskiego, uciekającego przed Mongołami, Włodzimierz był faktyczną duchową i symboliczną stolicą Rusi. Od początku XIV wieku wzrastająca rola Księstwa Moskiewskiego doprowadziła do powolnego upadku politycznego znaczenia Włodzimierza. W 1325 Piotr, metropolita Rusi przeprowadził się z Włodzimierza do Moskwy. Ostatecznie niezawisłość księstwa włodzimierskiego zaniknęła w 1328, kiedy książę moskiewski Iwan I Kalita został jednocześnie władcą księstwa włodzimierskiego. Od tego momentu Włodzimierz był znaczącym miastem w obrębie księstwa moskiewskiego. W 1382 Włodzimierz spustoszyły wojska chana Tochtamysza, a w 1441 (według innych źródeł w 1412) armia rosyjsko-mongolska chana Tałycza.

Sobór Zaśnięcia Matki Bożej (Успенский собор) powstał w latach 1158-60 zbudowany przez mistrzów z Niemiec, przebudowany po wielkim pożarze w 1185, w okresie 1185-1189, od tego czasu praktycznie bez większych zmian. Fragmentarycznie zachowały się freski z XII-XIII wieku i znacznie bardziej kompletne freski najwybitniejszego artysty rosyjskiego średniowiecza Rublowa z 1408. W 1810 obok soboru postawiono dzwonnicę, na miejscu starej uszkodzonej przez piorun w 1806. Od 1164 wszyscy wielcy książęta Rusi koronowali się w tej świątyni[potrzebne źródło], dopiero książę Iwan III Srogi w 1462 przeniósł ceremonię do Moskwy. W tym też okresie świątynia była miejscem spoczynku zwłok wielkich kniaziów oraz miejscem synodów Cerkwi prawosławnej. Główną relikwią cerkwi (i całej Rusi) była Włodzimierska Ikona Matki Bożej (przeniesiona w 1395 do Moskwy).