Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    Oslo-Kopenhaga-Malmo, luty 2009    jak w Amsterdamie : grafitii, rowery, kanały, etc.

jak w Amsterdamie : grafitii, rowery, kanały, etc.

Dania
Dania, København

najtańszą i stosunkowo konfortową opcją podróży Oslo-Kopenhaga jest linia Swebus, http://www.swebusexpress.se/

Kopenhaga jest najpiękniejszą stolicą Skandynawii ( warto jednak pamiętać,że Sztokholm też daje radę ), jednak oglądana w szarości lutego traci nieco swojego blasku. Duńska metropolia posiada wszystkie zalety kontynentalnego miasta turystycznego z kategorii "must-see", mi przypominała nieco Amsterdam ( rowery, grafiti, kanały ), jednak znajduje się tutaj więcej ciekawych pomników, kościołów, parków i pałaców niż w holenderskiej stolicy.

centrum miasta polozone jest miedzy kanałem wyjściowym na cieśninę Sund a ciągiem sztucznych jezior przerywanych mostami, na jego zwiedzenie potrzeba conajmniej dwóch dni. Z mniej znanych atrakcji szczególnie godne polecenia są ogród botaniczny ( chciałbym go zobaczyć w sezonie ) oraz park królewski Rosenborg. Warto odwiedzić twierdzę Kastellet, a w jej pobliżu Małą Syrenkę, fontannę Gifona ( kopenhaska di Trevi ) oraz dzielnicę Nyboder pełną charakterystycznych żółtych domków ( pierwsze na świecie budownictwo socjalne, Chrystian IV ulokował tutaj w XVII wieku marynarzy wraz z rodzinami ). Nad kanałem znajdują się trzy XXI-wieczne duże, przeszklone, czarne nowoczesne budynki- biblioteka ( czarny diament ), teatr królewski i opera.

W duńskiej stolicy warto zwrócić uwagę na wiele wysokich wież,wśród nich wieża giełdy, okrągła wieża ( podobno car Piotr I wjechał na jej szczyt konno ) oraz przypominająca wieżę Babel wiezą kosciola Our Saviors, liczne pomniki ( głównie królów Fryderyków lub Chrystianów oraz orginalny podwodny pomnik Neptuna z synami ). W kopenhadze znajduje się kilka ciekawych placów polozonych miedzy Ratuszem a Nyhavn ( reprezentacyjne wybrzeze pelne jachtow i kolorowych kamieniczek ), oba te miejsca łaczy Stroget, ciag sklepowych ulic ( ok. kilometrowy deptak )

Do najpiękniejszych obiektów w miescie nie należą jednak siedziba krolowej Malgorzaty Amalienborg ( byłe siedziby arystokratyczne wykupione pod koniec XVIII wieku ) oraz nieco zniszczona historyczna kolebka- Christiansborg ( siedziba rzadu, sadu i parlamentu ). Ten pierwszy uderza jednak geometrycznością i harmonią, drugi natomiast monumentalizmem kontrastującym z niewielkim terytorium współczesnej Danii. Warto takze zwrócić uwagę na przepiękny Marmurowy Kościół Fryderyka stanowiący niejako uzupełnienie Amalienborgu

Poza centrum warto odwiedzić trzy miejsca : park Frederiksberg ( nie mylić z Frederisborgiem znajdującym się pod Kopenhagą ), "miasto" Carlsbega oraz Christianię. Frederiksberg to posiadająca prawa miejskie dzielnica ze sporym ratuszem i pieknym parkiem, miejscem wypoczynku mieszkancow Kopenhagi. Ozdobą barokowo-romantycznego ogrodu jest pałacyk, mniejsza wesja wiedeńskiego Schonbrunn.
W pobliżu znajduje sie siedziba browaru Carlsberg, mozna odwiedzic visitor centrum ( w cenie degustacja ) oraz darmowe muzeum, jednak najwieksza atrakcją jest brama słoni. Pierwszym logo firmy byla swastyka, indyjski znak szczescia znany juz 3000 lat p.n.e.

zalozone w 1971 roku na wschodnim wybrzeżu Wolne Miasto Christiania jest ewenementem na skalę światową, bezdomni hipisi zajeli wówczas teren bylej jednostki wojskowej, więcej :

w dzielnicy panuje niepowtarzalny klimat, warto tam zajrzeć, nie jest to niebezpieczne miejsce, obowiazuje zakaz fotografowania.

piękna Kopenhaga to w moich oczach ładniejsza wersja Amsterdamu, jednak żeby porównanie było bardziej adekwatne musze przyjechać tutaj w sezonie, tak jak napisalem na poczatku, stolica Danii posiada wszystkie cechy i atrakcje topowego europejskiego miasta turystycznego i nie powinno się jej pomijac na podróżniczym szlaku :)