Geoblog.pl    cavalcanti    Podróże    Kaszëbë - Sybir, sierpień-wrzesień 2013    etap IV: "Matka Ojczyzna wzywa" oraz droga wzdłuż Wołgi w stronę Astrachania

etap IV: "Matka Ojczyzna wzywa" oraz droga wzdłuż Wołgi w stronę Astrachania

Rosja
Rosja, Wołgograd

Ponad dwa miliony żołnierzy, jedna z największych bitew II wojny światowej, przełomowe zwycięstwo Armii Czerwonej nad armią niemiecką: 1942/1943. Wołgograd odwiedziliśmy w 70. rocznicę bitwy pod Stalingradem (nazwa miasta w latach 1925-1961). Krwawe walki uliczne toczyły się w centrum miasta (m.in. o tzw. Dom Pawłowa znajdujący się obok pomnika Lenina). Ponad 30 tys. żołnierzy sowieckich zginęło broniąc Kurhanu Mamaja (102 m n.p.m.), wzgórza dominującego nad Wołgą. W tym miejscu obecnie znajduje się miejsce pamięci z monumentalnym pomnikiem Matka ojczyzna wzywa (85m wraz z mieczem), do lat 90. najwyższym monumentem na świecie. Cały kompleks jest przez Rosjan zaliczany do tzw. Siedmiu Cudów Rosji (obok m.in. Bajkału, Elbrusa, Peterhofu i soboru błogosławionego Wasyla w Moskwie, 2008rok). Zawsze chciałem tu trafić. Pomnik "sowieckiej ojczyzny" utkwił mi w pamięci jeszcze w dzieciństwie.

Miasto nad Wołgą nie jest najpiękniejszym miejscem Rosji. Atrakcje Wołgogradu zdominowane są przez pamiątki z czasów wojny i sowieckiej przeszłości. Pomnik Lenina, główna ulica jego imienia i prostopadły do niej deptak schodzący do rzeki. Ponadto odwiedziliśmy jeszcze supermarket, kupiliśmy krabowe laysy i kompresor (bardzo ważne wyposażenie samochodu jadącego na Wschód).

Od milionowego Wołgogradu historycznie ciekawszy jest zapewne Astrachań, ale tamtejszy kreml widzieliśmy niestety wyłącznie po zmroku. Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze na checkpointcie przy restaurowanej zabytkowej cerkwii położonej w niewielkiej wiosce nad Wołgą.

Zatankowaliśmy na Łukoilu zapasowe kanistry do pełna (ok. 80 litrów), przekroczyliśmy granicę i etap zakończyliśmy w środku nocy w Kazachstanie.

Kilka dni przed nami nad Wołgą gościł sam Władmimir Putin...

23 sierpnia prezydent Putin pod dworcem kolejowym w Wołgogradzie odsłonił zrekonstruowaną fontannę przedstawiającą tańczące dzieci.Był to jeden z niewielu obiektów, które przetrwały wojnę (usunięta w latach 50-tych). W październiku natomiast doszło w Wołgogradzie do samobójczego zamachu terrorystycznego w autobusie, zginęło 7osób. Dokonała go muzułmanka.

W styczniu 2013 roku rada miejska Wołgogradu uchwaliła, że w dniach związanych z historią wojenną miasto będzie oficjalnie używać nazwy Stalingrad: